Opiskelijat haltuun! Viisi esimerkkiä, joilla saat yhteyden opiskelijoihin

Aapeli Tourunen
26.4.2024

Keneen olet yhteydessä, jos haluat viestiä yrityksesi harjoittelupaikasta opiskelijoille? Entä jos haluat parantaa yrityksesi brändiä tai haluat hyödyntää opiskelijoiden osaamista työpajassa?


Hyviä vaihtoehtoja on olla yhteydessä vaikkapa yliopiston työelämäpalveluihin, tuttuun professoriin tai ylioppilaskuntaan. Paras vaihtoehto on olla yhteydessä ainejärjestöön, ja nyt kerron miksi.

Järjestötoiminta – muutakin kuin sählyvuoroja ja bileitä


Nykypäivän ainejärjestötoimintaa tuntemattomalle edeltävä neuvo saattaa kuulostaa vähintäänkin kaukaa haetulta. Ainejärjestöt ovat kuitenkin muuttuneet suuresti vuosien saatossa. Vaikka nykyäänkin – koronatilanteen hellittäessä – sählyvuorot ja bileet kuuluvat ainejärjestöjen ytimeen, ainejärjestöt tekevät korvaamattoman tärkeää työtä työelämätaitojen edistäjänä.


Excursiot, puhujatapahtumat, harjoittelupaikkojen välittäminen ja työpajat kuuluvat monen ainejärjestön perusvalikoimaan. Luonnollisesti osa järjestöistä on tässä toiminnassa jo jatko-opinnoissa, kun toiset vasta aloittavat peruskursseja. Varmaa kuitenki on, että nykypäivän opiskelijat ovat kiinnostuneita kehittämään työelämätaitojaan jo opintojen aikana. Tässä ainejärjestöillä on tärkeä rooli, sillä vielä tänäkin päivänä yliopistot kouluttavat työelämätaitoja ja -valmiuksia varsin kirjavasti.


Oma ainejärjestö on opiskelijan läheisimpiä yhteisöjä, siis huomattavasti mm. yliopistoa, tiedekuntaa ja ylioppilaskuntaa lähempänä. Yhteisön viestintää seurataan tarkkaan ja esimerkiksi somekanaviin ja sähköpostilistoille tuleva viestintä koetaan luotettavana ja hyödyllisenä. 


Viisi esimerkkiä ainejärjestöyhteistöystä


  1. Pyydä välittämään tietoa harjoittelupaikasta


Helppo ja vaikuttava tapa aloittaa yhteistyö. Valmiit materiaalit, kuten sähköpostiviesti tai somepostauksen pohja edistävät viestin läpimenoa. Kurkkaa yhteystiedot järjestön nettisivuilta ja laita viesti matkaan.


  1. Kutsu alan opiskelijat excursiolle


Excursiot, excut eli yritysvierailut ovat opiskelijoiden mieleen. Yliopistolla työelämä jää helposti etäiseksi, joten mahdollisuudet kurkistaa työelämään otetaan lämmöllä vastaan. Esittele yrityksesi toimintaa, mutta jätä tilaa myös keskusteluille. Vähemmän dioja, enemmän vuorovaikutusta.


  1. Sponsoroi ainejärjestötoimintaa

Jo muutamilla satasilla on iso merkitys järjestötoiminnassa, sillä useimpien pienten järjestöjen liikevaihto liikkuu vain 1000 – 2000e tuntumassa. Lahjoittamalla pienen summan järjestötoimintaan saat näkyvyyttä yrityksellesi, mutta sponsorointi on hyvä lähtökohta myös excujen, työpajojen ja muun yhteistyön käynnistämiselle.


  1. Järjestä työpaja yhden tai usean järjestön kanssa


Onko sinulla jokin haaste, johon kaipaat tuoreita ratkaisuja opiskelijoilta? Hyödynnä opiskelijoiden tuoreet näkemykset monialaisessa työpajassa! Huomioithan kuitenkin, että usean tunnin mittaisista työpajoista on hyvän tavan mukaista maksaa riittävä korvaus joko opiskelijoille itselleen tai ainejärjestölle.


  1. Kysy, mitä järjestölle kuuluu


Soita ainejärjestön puheenjohtajalle, kutsu hallituslaisia aamupalalle tai nakkaa sähköpostia – yhteyksien ylläpitäminen opiskelijamaailmaan kannattaa aina. Hyödyt voivat konkretisoitua yllättävilläkin tavoilla.


Miten alkuun ainejärjestöyhteistyössä?


Ensin kannattaa miettiä, mihin järjestöön ottaa yhteyttä. Järjestöjen nimet, edustamat opintoalat sekä yhteystiedot voivat olla hieman vaikeaselkoiset. Näiden selvittämiseksi kannattaakin suunnata kunkin yliopiston ylioppilaskunnan sivuille, joilta löytyy kattava listaus järjestöistä.


Seuraava askel on ottaa rohkeasti puhelin käteen ja ottaa yhteyttä järjestöön. Useimmiten oikea henkilö on ainejärjestön puheenjohtaja, mutta joskus myös yhteistyö- tai excursiovastaava voi olla hyvä vaihtoehto.


Olipa tavoitteenasi sitten saada yrityksellesi osaavaa työvoimaa, kerätä uusia ideoita tai parantaa yrityksesi brändiä, opiskelijayhteistyö kannattaa. Mikä parasta, vastaanotto on yleensä hyvin positiivinen, kun aloite yhteistyöhön tulee yritykseltä. Näillä apajilla ei ole tungosta. 


PS: Tämän jutun esimerkit olivat yliopistomaailmasta. Ammattikorkeassa opiskelijoilla on koulutusalajärjestöjä, ja pääpiirteittäin nämä esimerkit pätevät myös siinä maailmassa.


Aapeli Tourunen

Aapeli Tourunen

Aapeli, synonyymi rauhallisuudelle, luotettavuudelle ja uuden kehittämiselle. Tämä pyöräteiden suurkuluttaja on parhaimmillaan, kun hän pääsee yhdistämään viestinnän ja konseptoinnin. Todellinen korkeakoulumaailman kenttätutka, joka tuntee opiskelijoiden ja oppilaitosten mielenmaiseman sekä pitovoiman anatomian. Opiskellut viestinnän johtamista Jyväskylän yliopistossa. Aina valmis hyvälle idealle.