Opiskelijapaneelilla vaikuttavuutta yhteiskehittämiseen

Sakari Siilin
31.7.2025

Miten osallistaa opiskelijoita pitkäjänteisesti yhteiskehittämiseen ja välttää kyselyähky? Entä miten motivoida ja sitouttaa opiskelijoita antamaan rakentavaa palautetta opiskelun ja opiskelijan palvelujen sujuvoittamiseksi? Yksi toimivaksi todettu keino on opiskelijapaneelin koordinointi.

Korkeakouluissa kerätään opiskelijoilta palautetta lukemattomilla kyselyillä, minkä lisäksi edustuksellista edunvalvontaa tehdään opiskelijajärjestöjen toimesta monin eri tavoin. Opiskelijaedustajia on mukana myös keskeisissä korkeakoulun toimielimissä. Perustellusti voidaan sanoa, että opiskelijoille tarjotaan jo nyt runsaasti vaikuttamismahdollisuuksia opiskelun kehittämiseen liittyen.

Haasteeksi korkeakoulujen henkilökunnan näkökulmasta on kuitenkin noussut kokemuksemme mukaan palautteen pistemäisyys. Opiskelijoita kuullaan usein kehitysprojektin, kuten verkkosivu-uudistuksen tai opintopalvelujen sujuvoittamisen alussa, mutta tämän jälkeen on hiljaisempaa. Vaikka henkilökunnalla on halua yhteiskehittää ratkaisuja opiskelijoiden kanssa, opiskelijoiden sitouttaminen pitkäjänteisesti on osoittautunut usein vaikeaksi.

Yksi meidän toimivaksi toteama ratkaisu edellä mainittuihin haasteisiin on opiskelijapaneeli, jota olemme onnistuneesti pilotoineet vuoden verran Jyväskylän yliopiston kanssa heidän opiskelijakokemuksen parantamiseksi. Katsotaan seuraavaksi, mistä opiskelijapaneelissa on kyse ja mitä sen toteutuksessa on hyvä huomioida.

Opiskelijapaneeli on matalan kynnyksen foorumi

Opiskelijapaneeli kokoaa opiskelijoita poikkitieteellisesti eri vuosikursseilta keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia sekä antamaan palautetta yhteiskehittämisen kohteena olevasta aiheesta. Paneelin ytimessä on opiskelijoiden kokemuksen syvempi ymmärtäminen ja käsiteltävien kehityskohteiden tarkastelu opiskelijan näkökulmasta.

Fasilitaattori ohjaa keskustelua ja kerää osallistujien huomiot ylös, minkä jälkeen hän kiteyttää olennaisimmat palautteet, ideat ja havainnot. Jotta opiskelijapaneelin syötteillä on merkitystä ja vaikuttavuutta, vastinparina tulee olla henkilökunnan projekti- tai kehitystiimi, jonka kanssa fasilitaattori käy paneelin syötteet läpi. Projekti- tai kehitystiimeissä voi olla tai on jopa suositeltavaa olla perinteisesti nimettyjä opiskelijaedustajia esimerkiksi ylioppilas- tai opiskelijakunnasta, jotta opiskelijoiden näkökulma kuuluu toisestakin suunnasta keskusteluissa.

”Opiskelijapaneeli ja henkilökunnan projekti- tai kehitystiimi ovat toistensa palloseiniä.”

Seuraavassa opiskelijapaneelin tapaamisessa puolestaan raportoidaan projekti- tai kehitystiimin keskustelun huomiot sekä tehdyt päätökset etenemisen seuraavista askeleista. Lisäksi henkilökunta voi pyytää tarkentavia kysymyksiä tai toiveita aiheista, joista kuulisivat opiskelijapaneelin mietteitä seuraavalla kerralla. Samalla syvennetään

Miten toteuttaa opiskelijapaneeli?

Sopiva opiskelijapaneelin koko on noin 20-30 osallistujaa, jotka jaetaan pienryhmiin esimerkiksi opintojen vaiheen tai kielen perusteella. Aikataulujen yhteensovittamisen kannalta on helpointa, mikäli pienryhmät tapaavat erikseen. Yhden tapaamisen kesto on hyvä pitää maltillisena, 1,5 tuntia on meidän kokemuksen mukaan vallan hyvä aika. Näin käsiteltävien aiheiden määrä ei kasva liian isoksi ja jokainen ehtii jakaa ajatuksiaan tapaamisessa.

Jotta opiskelijapaneelin tapaamisten välissä ehtii tapahtua edistystä, opiskelijapaneelin ei kannata tavata liian tiuhaan. Kokemuksemme mukaan 2-3 kertaa lukukaudessa on sopiva määrä – näin paneeli ei muodostu liian kuormittavaksi osallistujillekaan.

Osallistujat paneeliin on hyvä rekrytoida korkeakoulun sisäisellä avoimella haulla, jonka yhteydessä tiedustellaan opiskelijoiden motivaatiota ja kiinnostuksen kohteita.

Opiskelijapaneelin pyörittäminen pähkinän kuoressa

  • Tapaamisten kesto: 1,5h
  • Tapaamisia lukukaudessa: 2-3 kertaa
  • Osallistujamäärät: 20-30 koko paneelissa
  • Pienryhmien määrä: 2-3 (opintojen vaiheen, kielen tai muun kohderyhmämäärittelyn perusteella)
  • Tapaamisten kulku: fasilitaattori alustaa käsiteltävän aiheen, minkä jälkeen keskustelu + päähuomioiden koonti jatkoa varten

Mikä motivoi opiskelijoita osallistumaan?

Aito vaikuttamisen mahdollisuus sekä läpinäkyvä yhteiskehittämisen prosessi. Kokemuksemme mukaan opiskelijat sitoutuvat paneelin toimintaan, mikäli heille kerrotaan avoimesti, mihin osallistumisella voi vaikuttaa, miten kehitystyö etenee korkeakoulun omassa koneistossa sekä kerrotaan myös mahdollisista rajoitteista. Siksi on olennaista jakaa jokaisessa opiskelijapaneelin tapaamisessa projekti- tai kehitystiimin vastapalautetta ja seuraavia sovittuja askeleita.

Tapaamisten järjestäminen rennossa ympäristössä, kuten vaikkapa kampuksen kahvilassa luo myös rennon ja kutsuvan ilmapiirin tapaamisiin. Kahvien ja pienen välipalan tarjoaminen on myös pieni, mutta merkittävä ele. Osallistujien palautteen perusteella antoisaa on myös ollut kuulla paneelin tapaamisissa muiden yksiköiden ja oppiaineiden käytännöistä sekä korkeakoulun toiminnasta.  

Miksi opiskelijapaneelin toteuttaminen on kannattavaa korkeakoululle?

Opiskelijapaneeli tarjoaa arvokasta laadullista tietoa opiskelijakokemuksesta ja opiskelun sujuvoittamisen keinoista. Kun samat opiskelijat sitoutuvat lukuvuoden ajaksi pohtimaan valittuja teemoja, myös he pääsevät aiheeseen syvemmälle sisälle ja pystyvät näin antamaan entistä jalostuneempia ratkaisuehdotuksia.

Koska opiskelijapaneeli on ennen kaikkea yhteiskehittämisen muoto, lähtökohta opiskelijoiden kuulemiseen on erilainen kuin vaikkapa edustuksellisessa edunvalvonnassa. Toisaalta opiskelijapaneelin lisäksi kehittämistyössä hyödynnetään muitakin tietolähteitä, kuten aikaisempien kyselyjen tuloksia ja opiskelijajärjestöjen palautteita. Näin yksittäisten opiskelijoiden kokemukset eivät ohjaa koko kehitystyötä, vaan tarjoavat haluttua syventävää ja systemaattista palautetta.

Lopulta opiskelijapaneelin ja yhteiskehittämisen tuloksena opiskelu sujuvoituu ja korkeakoulun houkuttelevuus vahvistuu.

Kiinnostaako kuulla lisää opiskelijapaneelin hyödyistä ja toteutuksesta?

Laita viestiä ja sovitaan etäkahvit! Kerron mielelläni tarkemmin, miten olemme toteuttaneet opiskelijapaneeleja. Kaikki hyödylliset havainnot eivät yhteen blogitekstiin nimittäin mahdu, minkä lisäksi kuulen mielelläni, miten teillä otetaan opiskelijoita yhteiskehittämiseen mukaan.  

Sakari Siilin

Sakari Siilin

Kehtaamisen mestari, sanaseppo ja entinen järjestöjyyrä. Saken tapaa yleensä työhaalarit päällä kädet savessa tekemässä sitä, mitä milloinkin tarvitaan. Ahkera ja järjestelmällinen tekijä, joka taitaa niin pirskahtelevat postaukset kuin työpajojen ja kansainvälisten opiskelijoiden integroitumisen koukerot. Opiskellut puheviestintää Jyväskylän yliopistossa. Wanna be triathlonisti, jonka paheena on kokouspullat.