Muutoksia Männikkömetsässä! Kirkastimme vahvuuksiamme asiakastutkimuksen avulla

Aapeli Tourunen
26.4.2024

Kevään ja alkaneen syksyn aikana meillä on Männikkömetsässä ollut erittäin mieluisa, mutta myös poikkeuksellisen kimurantti projekti. Olemme nimittäin toteuttaneet Männikkömetsän ensimmäistä asiakastutkimusta. Asiakkaiden kanssa keskustelu on ollut kiinnostavaa ja antoisaa, mistä iso kiitos kaikille aikaansa antaneille!

Mistä kipinä asiakastutkimukseen syntyi?

Olemme Männikkömetsässä tehneet monipuolisia projekteja oppilaitoksille ja julkisille toimijoille yli kolme vuotta. Tähän aikaan mahtuu monenlaista projektia: viestintää ja markkinointia, kehittämisprojekteja, koulutuksia, selvityksiä, tapahtumien toteutusta ja vähän muutakin. Tehtyjä projekteja voi silmäillä täältä.

Vaikka olemmekin Männikkömetsässä luontaisia innostujia, aloimme olla sitä mieltä, että kulmien hiominen on paikallaan. Halusimme selkeästi määritellä, olemmeko ensisijaisesti viestintätoimisto, konsulttiyritys, kehittäjä vaiko jotain ihan muuta. Lisäksi halusimme kuulla laajasti asiakkaitamme vuosien varrelta ja käydä keskustelua siitä, missä suurimmat vahvuutemme ovat.

Mitä asiakastutkimuksessa selvisi?

Toteutimme asiakastutkimuksen haastattelemalla asiakkaitamme etäpalavereissa. Kysyimme heiltä laajasti ajatuksia yhteistyöstä Männikkömetsän kanssa. Tutkimuksessa selvitimme muun muassa:

  • Millaista yhteistyö Männikkömetsän kanssa on ollut verrattuna muihin toimijoihin?
  • Kuinka vaikuttavia toteuttamamme projektit ovat olleet?
  • Miten asiakkaamme kokevat työmme hinta-laatu-suhteen?
  • Mikä on Männikkömetsän toimiala?
  • Mitkä ovat Männikkömetsän ydinvahvuudet?

Tulosten tulkinta on vielä kesken, mutta voin  jo alustavasti kertoa kolme keskeistä huomioita. Asiakkaidemme mukaan vahvuuksiamme ovat:

1. Tiedon tuottaminen, analysointi ja toimenpiteiden luominen tietoon perustuen.

Asiakkaamme luottavat meihin kyselyiden ja työpajojen toteuttamisessa. Oli hienoa kuulla, kuinka asiakkaidemme mielestä onnistumme erityisesti työpajatyöskentelyn fasilitoinnissa ja vuorovaikutteisen tunnelman luomisessa!

2. Vaikuttava viestinnän ja markkinoinnin osaaminen

Toteutamme niin pitkäaikaisia viestinnän kumppanuuksia kuin lyhytaikaisiakin viestintäprojekteja. Asiakkaamme kokivat, että osaamme tuoda viestinnän “pakollisesta pahasta” strategiseksi kehityskohteeksi ja toimivaksi arjen työkaluksi. Monipuolinen ja vaikuttava viestintäosaamisemme sekä rohkeat ideamme saivat kiitosta.

3. Projektijohtaminen ja erinomainen vuorovaikutus

Asiakkaamme kertoivat poikkeuksetta, että meidän kanssa on “mukava tehdä töitä”, ja että kanssamme on helppo kommunikoida. Kaikki männikkömetsäläiset taidamme olla sitä mieltä, että tämä on parasta mahdollista palautetta. Asiakkaamme myös kehuivat selkeää ja itsenäistä otettamme projektien johtamisessa.

Miten työ jatkuu?

Asiakastutkimus antoi paljon mietinnän aihetta. Selvää on, että itse toimintamme ei merkittävästi muutu. Sen sijaan asiakastutkimus auttaa meitä kirkastamaan osaamisemme ja tarjontamme yhteistyökumppaneille entistä paremmin.

Yksi tärkeä päätettävä asia on Männikkömetsän toimiala, joka on tähän saakka ollut yhdistelmä viestintä-, kehittämis- ja konsultointitoimistoa. Nyt tämä osaaminen tulisi niputtaa selkeästi yhden toimialan alle, mikä ei ole helppo tehtävä.

Jatkamme näiden asioiden pureskelua sisäisesti, mutta jo syksyn aikana teemme muutoksia muun muassa verkkosivuihimme ja muihin materiaaleihin. Käynnissä oleviin projekteihin työllä ei ole vaikutusta.

P.S. Jos haluat kuulla tarkemmin, mitä Männikkömetsään kuuluu tai mihin olemme matkalla, nakkaa viestiä! Kerron mielelläni, millaisia projekteja olemme viime aikoina tehneet ja mitä ajatuksia Männikkömetsällä on tulevaan.

Aapeli Tourunen

Aapeli Tourunen

Aapeli, synonyymi rauhallisuudelle, luotettavuudelle ja uuden kehittämiselle. Tämä pyöräteiden suurkuluttaja on parhaimmillaan, kun hän pääsee yhdistämään viestinnän ja konseptoinnin. Todellinen korkeakoulumaailman kenttätutka, joka tuntee opiskelijoiden ja oppilaitosten mielenmaiseman sekä pitovoiman anatomian. Opiskellut viestinnän johtamista Jyväskylän yliopistossa. Aina valmis hyvälle idealle.